2018:

Obs:

For en del år siden ble jeg alvorlig syk, og det er det denne bloggen har handlet om - leukemien og meg. Jeg ble friskmeldt i 2015, og på tross av flere senskader som preger meg og livet mitt, har jeg det heldigvis (mest) fint i dag :)

Bloggen min blir liggende her, både for min egen del, og kanskje for din? Er det noe du lurer på, eller bare vil si hei, kontakt meg gjerne på mail:

marensofie86@hotmail.com


mandag 23. februar 2015

Krafttak mot kreft 2015


Årets krafttak mot kreft er rett rundt hjørnet, og i år samles det inn penger til den veldig viktige forskningen på personlig tilpasset behandling!
Jeg hadde ikke blitt frisk om jeg ikke fikk en behandling som ble skapt ut i fra mine behov og forutsetninger.

En gang i løpet av sommeren 2010 var jeg egentlig ferdig. Ferdig, som i dødsdømt. Den konstante behandlingen for leukemi, siden høsten 2006, hadde ikke fungert.

I april 2010 fikk jeg en beinmargstransplantasjon, en livsfarlig behandlingsform som er utviklet til å bli stadig bedre, takket være forskning. Selv ikke denne tok knekken på leukemien min, og den påfølgende sommeren var som et uvirkelig vakuum der vi trodde det skulle gå fryktelig galt.

Jeg husker jeg hadde besøk av venner og tenkte at det var siste gang vi møttes. Klemmene ble ekstra lange. Jeg husker jeg fortalte mine nærmeste hva jeg ville at skulle skje med meg etter jeg var død. Jeg husker jeg ryddet i leiligheten min, så mamma og pappa skulle slippe å se hvor "rotete jenta deres var". Jeg husker jeg satt lenge ute i hagen, selv om det ble kjølig, bare for å oppleve så mange sommernetter som mulig. Jeg husker jeg skrev ned alle passordene mine, så Facebook- og mailkontoer kunne slettes når jeg var borte. Jeg husker jeg var rolig og svak, men observant. Samlet alle inntrykkene; sola i ansiktet, smaken på maten, følelsen av å vasse i vannet langs stranda, lukten av solkrem og grill. Jeg samlet på alle smilene, tårene som kom etter smilene, ordene, latteren, lydene, og til slutt, den gode følelsen av å være trøtt og kunne legge seg til å sovne godt i senga si..også tenkte jeg at "sånn er det nok". Sånn er det nok å dø. Det er som å sovne, også er det bare ikke mer..

Men så, takket være forskning og løsningsorienterte leger som satt sin lit til nettopp den, ble det tatt en sjanse på å gjennomføre en ny behandling, som også innebar en ny beinmargstransplantasjon.

Den skreddersydde behandlingen jeg fikk den sensommeren i 2010, gjør at jeg fortsatt våkner i senga mi den dag i dag.

Ved å støtte krafttak mot kreft 2015 bidrar du til bedre kreftforskning, som igjen vil gi flere mennesker mer tid. Kreftbehandlingen vil bli tøffere mot kreften, og snillere med pasienten.

Støtt årets krafttak mot kreft her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar