2018:

Obs:

For en del år siden ble jeg alvorlig syk, og det er det denne bloggen har handlet om - leukemien og meg. Jeg ble friskmeldt i 2015, og på tross av flere senskader som preger meg og livet mitt, har jeg det heldigvis (mest) fint i dag :)

Bloggen min blir liggende her, både for min egen del, og kanskje for din? Er det noe du lurer på, eller bare vil si hei, kontakt meg gjerne på mail:

marensofie86@hotmail.com


tirsdag 6. oktober 2009

Den rosa måneden

Brystkreft har fått sin egen måned; oktober. Dette er en flott måte å gjøre folk oppmerksomme på denne krefttypen. Sjekk ut www.rosasloyfe.no for å lese mer og støtte aksjonen.

I går var en slitsom dag. Det skjedde en god del, men det viktigste var vel cellegifta og beinmargsprøven. Jeg er spent på prøvesvarene, men de kommer som vanlig ikke før om noen uker. Forhåpentligvis er det mulig å tyde det ordentlig denna gangen.
Jeg føler at jeg begynner å få litt "dårlig tid", helst skal jo prøvene være kreftfrie før behandlingen min er ferdig. Er de ikke det, er framtida plutselig enda litt mer usikker. Jeg synes jo igrunn den er usikker og uforutsigbar nok, selv om jeg skulle være kreftfri den dagen jeg er ferdig.
Det blir endel tanker rundt det der, men jeg har bestemt meg for å se an hva prøvene viser nå, før jeg begynner å ville ha svar på hva som faktisk skjer videre hvis jeg ikke blir kvitt driten. Egentlig tror jeg vel det blir litt "vi får ta det som det kommer", og det er forsåvidt greit nok inntil videre, men jeg vil gjerne høre fra legene mine at de også føler det samme.

Nå har jeg begynt på kortison. Velger å ikke si så mye mer om det foreløpig, for det vil garantert bli nok klaging og sinna-innlegg om det iløpet av de neste tre ukene uansett.
Ellers er jeg slapp, trøtt og sliten. Ikke så mye nytt sånn sett, men jeg lurer mer og mer på om jeg har detta fatigue-greiene, altså! Det er jo, dessverre, ganske sannsynlig.
Blodverdiene mine har vært altfor høye i det siste, noe jeg egentlig blir litt irritert for. Det kunne ganske "enkelt" blitt gjort noe med, ved å øke dosene, men det har ikke skjedd. Jeg får følge litt bedre med på verdiene i denna syklusen, tenker jeg. Det gjelder å få akkurat nok, ikke (bokstavelig talt) dødsmye og ikke dødslite.

26 kommentarer:

  1. Hei!

    Ville bare si at i dag har jeg gitt blod og det gjorde jeg fordi du og Regine inspirerte meg til å gjøre det. Skal gi igjen i januar, og når jeg har gitt i ett år kan jeg gi blodmarg.

    =)

    SvarSlett
  2. Oj! Så utrolig gøy å høre (lese)! Tusen takk for det (og det tror jeg er på vegne av mange, mange andre også)! :D

    SvarSlett
  3. Hei

    Har aldri møtt deg, men føler at jeg kjenner deg litt :-) siden jeg begynte lese bloggen din. Vil bare si at jeg beundrer deg ditt pågangsmot. Og ja det er lov å ha mørke dager. Vi sliter med hver vår "Stygging" jeg tilhører de i den rosa måneden. Hvis du føler for å få ut litt dritt, send meg en mail.

    Koz

    SvarSlett
  4. Haaper denne syklusen kan bli litt bedre enn det pleier... Det fortjener du!!

    SvarSlett
  5. Lykke til, Maren-Sofie! Håper denne kuren går kjempebra. Kjenner igjen hatet ditt for kortison, var selv på høye doser i forbindelse med kreftbehandling og sluttet å ta det for en måned siden. Begynner nå å føle meg "normal" igjen... med andre ord, ikke like humørsyk, oppblåst, sulten og paranoid! :-D Din tid kommer snart - og det er vi mange som gleder oss til!

    Stå på - du er så flink!

    SvarSlett
  6. hvorfor er alle andre så velkommen inn hit,hva er det de gjør så veldig godt og ikke jeg.er det bare de som har sykdommer som er velkommen her,de som har din sykdom.jeg fatter ikke hva jeg har gjort galt jeg har jo bare vært snill med deg tror du kanskje jeg har en baktanke med det fordi jeg er snill.må det være slik at er man snill må det ligge noe bak jeg har jo ikke gjort deg noe gale.jeg er pissforbanna rett ut sagt her forsøker jeg og oppmuntre trøste være snill gi deg støtte og så sitter jeg igjen som om jeg skulle ha gjort en forbrytelse.verden er kald og hard men jeg er et mykt menneske og jeg er snill og det skal jeg fortsette med og hvis du oppfatter snillhet som noe farlig ja da er det ditt problem og ikke mitt.

    SvarSlett
  7. Kan du ikke bare la være å skrive inne her da Anne?! Respekter Maren-Sofies ønske. Dessuten er det stor forskjell på hva de andre skriver her og du.. Dessverre ser du det ikke selv. Ønsker deg lykke til videre Maren-Sofie=)

    SvarSlett
  8. til deg du ukjente, du har ikke noe med dette og gjøre pell deg vekk og forskjell på hva jeg skriver og andre ja trodde du alla skulle skrive det samme da hadde bloggen vært kjedelig da.hvorfor blir jeg skubbet vekk fordi jeg er et medmenneske,hvorfor blir jeg nektet adgang her fordi jeg bryr meg om andre selv om de er ukjent.jeg forstår ikke dette maren sofie er syk og jeg føler med henne ukjent eller ikke,hvorfor kan ikke jeg få være en venn og trøster,er dette ukjent for dere alle der ute.hallo jeg er snill jeg føler med deg maren sofie hvorfor skyver du meg vekk why.

    SvarSlett
  9. Stå på vidre!
    Jeg tror og håper at du blir kvitt kreften :)
    Jeg har også tenkt sterkt på det med å gi blod etter å ha lest din og Regine sin blogg. Faren min og Onkelen min gir blod, og de sier det er godt å vite at de hjelper andre.
    Så tror jeg skal bli blodgiver :)

    SvarSlett
  10. Det handler om (n)etikette. Det handler om å ta signaler. Og ikke minst: Det handler om respekt. Maren Sofie har ettertrykkelig gitt uttrykk for at hun ikke ønsker mer debatt om dette, så la oss slutte!

    Dette med blogging om sykdom er relativt nytt og kan være en god ting i forhold til å informere/holde kontakt med familie og venner og å bearbeide egne følelser/sorg. Videre tror jeg også mange kan ha godt å lese at livet slett ikke alltid trenger å være en dans på roser.. Men, den som deltar i debatten skal vokte seg veldig for ikke å trå over noen grenser.. Debatten som går bør også alltid gå på den som velger å dele såpass private ting sine premisser! Og det gjør den ikke nå...

    Jeg betviler ikke et sekund at alle som skriver her ønsker Maren-Sofie alt godt, men når hun gir signaler her, så skal man respektere det.

    Så la oss sette punktum nå og la Maren-Sofie få styre denne bloggen i den retning hun ønsker. Hvis det er ønskelig å diskutere mer foreslår jeg som sagt at man starter en tråd f.eks under helse på www.diskusjon.no om hvordan man bør skrive i en blogg om sykdom.

    Og Maren Sofie: Når du er ferdig med den her dritten må vi få til noe fyrverkerioppskyting fra Spiralen eller noe!! :D

    SvarSlett
  11. jeg skal ikke plage deg mere maren sofie,ja for du ser jo på dette som en plage og det er det jeg ikke skjønner noe av når ble godhet en plage.jeg er skuffet og lei meg,dette hadde jeg aldri trodd. du er veldig syk og jeg ønsker deg alt godt,men syns du skal tenke litt over dette at ikke utelukk folk som bare vil deg det beste,da har du ingen igjen.jeg trodde jeg gjorde deg glad og hele tiden har du følt det som en belastning.hvorfor sa du ikke noe før da,før jeg åpnet meg så mye opp for deg.god bedring maren sofie håper du blir frisk men jeg er skuffet veldig skuffet jeg ville deg bar alt godt men skjønner du har misforstått hele situasjonen.veldig lei meg.

    SvarSlett
  12. Thank God for that!

    SvarSlett
  13. til deg anonym,la være og kommentere saker du ikke har noe med,pass deg sjøl du.

    SvarSlett
  14. Det er ikke så lett å bare slutte å kommentere her?

    Finn deg en annen bogg å lese, en annen blogg å kommentere på.

    Viss du har så mye å si og dele, så gjør det til noen som ønsker det, ikke til noen som ikke vil at du skal være her.

    Du kan ikke fortsette å skrive her, og si " alle dere andre, pell dere unna". Dette er en side alle kan se, og det du skriver kommer ut så alle kan lese det.

    Det er tydelig at du har dine egne ting og problemer å slite med og trenger å få det ut, og å "hjelpe" noen andre, men bruk det heller på en positiv måte, til noen som har glede av og ønsker det fra deg.

    SvarSlett
  15. Hei vil bare ønske deg en god dag og håper at cortisonen ikke setter deg helt ut av spill. Jeg er daglig innom bloggen din og Regine og er full av beundring for dere begge to.Ta godt vare på deg selv.

    Har veldig lyst å kommentere det som " anonym " skriver men tør ikke vil bare si du Maren Sofie har min fulle støtte. Alle som skriver her må jo vise respekt for deg.
    Klem fra bloggvenn

    SvarSlett
  16. ja alle kan se det jeg er ikke dum jeg vet det ,men fordi om dere leser dette som jeg skriver behøver dere ikke kommentere det.og du katrine ikke si at jeg har problemer pass deg sjøl.jeg var bare snill og se hva som kom ut av det hvorfor må det være sånn,er alle dere som skriver inn her blottet for følelser det ser ut sånn.dere burde skamme dere behandle meg som om jeg var ond.jeg er snill og følsom og at det skulle lage så mye drit som dette hadde jeg aldri trodd.

    SvarSlett
  17. Hehe for en tulling! Gratulerer Maren-Sofie, din første stalker! Men spøk til alvor - du kan sikkert gjøre noe med innstillingene for å sperre ute sånne folk.

    SvarSlett
  18. Hvis jeg ikke husker helt feil,så fikk vel du beskjed, Anne, om å slutte å kommentere enn annen blogg også... Det sier vel litt.

    SvarSlett
  19. Hvis jeg ikke husker helt feil,så fikk vel du beskjed, Anne, om å slutte å kommentere enn annen blogg også... Det sier vel litt.

    SvarSlett
  20. Hei søstra mi. Jeg bare krysser alle fingre for deg i denne delen av syklusen. Jeg håper,håper, håper, håper at den ikke blir like tung som de forrige.

    God klem fra Hege.

    SvarSlett
  21. til alle dere som snakker om ting dere ikke har noe med,dra dere til h vekk.og jeg er ingen tulling jeg er et hyggelig menneske som bare vil folk vel.jeg er sint fordi jeg bare har prøvd og være snill,jeg har oppmuntret og trøstet jeg har ikke sagt noe som såret og da og bli behandlet slik da har jeg lov og være sint og lei meg.jeg hadde ikke trodd at snillhet ble oppfattet som noe vondt og farlig dere er bare patetiske og kipe hele gjengen

    SvarSlett
  22. jeg syns forferdelig synd på maren sofie og håper hun skal bli 100 prosent frisk,virkelig av hele mitt hjerte ønsker jeg det men du camilla hva mener du med sånne folk.jeg er ikke generelt et stygt menneske men når jeg blir såret og forbanna kan jeg virke frekk.jeg forstår ikke dette hvorfor maren sofie ser på dette som noe hun må ta avstand fra.jeg ønsker henne alt godt jeg vil oppmuntre og trøste ,jeg forstår ikke fordi jeg aldri har opplevd at folk ser på min snillhet som nesten en trussel.hvorfor er dere slik eksisterer ikke godhet og snillhet i deres verden er det et fremmedord. gå inn i dere selv og tenk dere litt om før dere fordømmer et menneske som bare vil andre det aller beste.

    SvarSlett
  23. Nå må du gi deg Anne.

    Din "godhet, og snillhet" blir oppfattet som skremmende og truende når du fortsetter å skrive et sted, når du er blitt bedt om å holde deg unna.

    Det er ingenting galt med å vise omtanke, men det handler om måten det blir gjort på.

    Denne bloggen handler OVERHODET IKKE OM DEG.

    Viss du har det minste selvrespekt igjen, så slett denne nett adressen fra serveren din. Dra ut internett tilkoblingen og skru av pc¨n!

    SvarSlett
  24. katrine dra ut din egen internett og pc du og ikke bland deg oppi saker du ikke har noe med.og er du så tjukk i hodet at du trodde at jeg trodde denne bloggen handlet om meg,ja da er du enda dummere enn du har lov og være.dette angår ikkr deg eller noen andre det angår bare maren sofie og meg og hun skal få forklare hvorfor hun avviser meg på denne måten,det er urettferdig jeg har aldri sagt noe stygt til henne.og gjør hun det og kan forklare meg litt hvorfor hun føler slik ja da er jeg ferdig med dette.du kjenner meg ikke ikke dere andre heller så ikke døm meg.og jeg håper du drar ut internett kontakten det vil bli såååååå herlig og slippe og høre fra deg igjen katrine nesevis.

    SvarSlett
  25. Vær så snill dere, ikke kommenter det som ble skrevet nå.
    Det gjør jo bare vondt verre.

    Masse lykke til videre Maren-Sofie.
    Stå på flotte jente!!

    Klem fra Lena

    SvarSlett
  26. Nå er det NOK, Anne!

    Du er i ferd med å ødelegge et av de stedene hvor jeg hittil har funnet positiv energi. Du sjikanerer mine nærmeste venner, og det finner jeg meg ABSOLUTT IKKE i.

    Jeg skylder deg ingen forklaring. Du ba selv om å få en tilbakemelding fra meg, det fikk du. Nå vil jeg ikke se flere kommentarer fra deg på bloggen min.

    SvarSlett